Kultur, Piano, Musik:
utbyte mellan Vietnam och Sverige
Måndag 7 november 2016
Under månadsskiftet oktober- november var jag tillbaka i Hanoï för att medverka i firandet av 60-årsjubiléet för Vietnam Academy of Music – VNAM-, där jag spelade en solorecital. Programmet var byggt runt ungdomsverk av tre kompositörer: Grieg – Sonat op.7, Debussy- Clair de lune ur Suite Bergamasque och Schumanns Carnaval op.9. Debussy fick också representeras av några senare opus: Voiles ur Prélude Première Livre och l’îsle joyeuse. Men konserten var långt ifrån den enda aktiviteten, det var en mycket intensiv och givande vistelse även den här gången!
Jag blev bjuden på flera konserter under veckan: en var med lärare och alumni från Wind Department, dvs avdelningen för blåsinstrument vid VNAM. Ett fullspäckat program med solo- ensemble- och orkesterinsatser där jag slogs av hur roligt det är att få höra lärare och studenter musicera tillsammans! Konserten avslutades med Elsas procession till katedralen ur Wagners Lohengrin med full blåsorkester, och jag kan säga att gåshuden knottrade sig där jag satt på första parkett i den nybyggda och väldigt fina konsertlokalen. Konsert nummer 2 var en samproduktion mellan jazzavdelningen från Malmö musikhögskola, jazzavdelningen från VNAM, även några traditionella vietnamesiska musiker medverkade. Kul att för första gången både få höra och träffa kollegorna från Malmö som de senaste dryga 15 åren arbetat med att bygga upp jazzverksamheten vid VNAM, otroligt bra jobbat! Fantastiskt också att få höra Nguyen Tien Manh aka Mike, som måste vara en av de bästa jazzpianister jag någonsin hört, uppenbarligen lyckad kombination med utbildning både från Vietnam och Sverige- Mike har examen både från VNAM och Malmö musikhögskola! Den tredje konserten jag lyssnade på hette Thu Phong eller Höstvind, och bestod nästan uteslutande av nutida vietnamesisk musik. Mycket bra och intressant konsert och något verkligen fint var att det första numret var gammal traditionell vietnamesisk musik spelad av en ensemble på originalinstrument samt sång med uttrycksfulla handrörelser, att ha fått det till sig tillförde mycket för lyssnandet under resten av konserten och bidrog till att förstärka det vi redan vet: människan har alltid behövt och skapat musik, både då som nu!
Nu tillbaka till mina egna aktiviteter med undervisning i Hanoï. Pianoklassen som jag nu träffade för tredje gången med masterclasses har ytterligare höjt både sin konstnärliga och tekniska nivå. Under den här vistelsen hjälpte jag till med att bland annat lyssna på nio pianostudenter som förbereder sig för en stor Chopintävling i Bangkok senare i november. Det är otroligt givande för mig som lärare att besöka Hanoï och träffa vietnamesiska studenter och lärare som är på en så hög internationell nivå men som också arbetar och tänker på lite annorlunda sätt än hemma i Sverige.
Den här formen av utbyte är något jag skulle vilja att fler lärare och studenter fick ta del av, och VNAM har nu godkänt att vi tillsammans går in med en Linnaeus-Palme ansökan under 2017 för utbyte inom klassisk musik för kammarmusik, piano och sång, och att vi gör allt för att fortsätta, utöka och stärka samarbetet mellan våra lärosäten. Glädjande också att Svenska ambassaden i Hanoï var närvarande på konserter under veckan och att Sveriges nye ambassadör i Vietnam, Pereric Högberg, ställer sig mycket positiv till våra framtida planer. Hoppas på att vi om något år kommer att få höra vietnamesiska studenter vid MDHs konserter, och svenska studenter vid VNAMs konserter!
Roligt också att min högskola uppmärksammar besöket med en artikel som går att läsa här:
http://www.mdh.se/mdh-s-musikaliska-utbyte-med-vietnam-otroligt-givande-1.92731