Piano:
Besök hos Steinway & Sons
i Hamburg
Fredag 10 februari 2017. I början på vårterminen hade jag förmånen att få besöka pianisternas Mecka: Steinway-fabriken i Hamburg. Jag var där för att bistå vid valet av ny flygel till Nederluleå kyrka, en fantastiskt vacker kyrka som också är Norrlands äldsta medeltidskyrka. Roligt också att ansvarig organist Andreas Söderberg är en riktigt god gammal vän från gymnasietiden på Musiklinjen i Anderstorp, Skellefteå! Det blev ett kärt återseende och många gamla minnen som han avhandlas på flyg, flygplatser och i taxi.
Förutom att ägna flera timmar åt att omsorgsfullt välja instrument fick vi också en mycket intressant visning av hela produktionen i Hamburg. I princip alla delar tillverkas på plats och monteras ihop i en otrolig mängd olika steg av ytterst kunnig personal. Man förstår snabbt att här är det kvalitet som gäller, och man inser också att det som vissa kan tycka är ett högt pris för ett sådant instrument egentligen är helt rimligt med tanke på all tid, omsorg och resurser som läggs ned på att producera världens finaste klaverinstrument.
Något som jag bär med mig är att våra flyglar och pianon verkligen är levande instrument nästan uteslutande tillverkade av trä. I varje fall har kanske stråkinstrumenten snabbare tillhands när jag tänker på trä och instrument, men i Steinway-fabriken blir jag påmind om att det som jag själv övar på varje dag inte är så långt borta från en violin när det gäller andel trä, fast här är det så många fler träslag som är inblandade.
Här syns trä som nyss anlänt och torkas utomhus i flera månader, ett år eller mer. Sedan flyttas träet inomhus men fortsätts att lagras i olika omgångar till dess att fuktigheten i träet hamnar på rätt nivå. Sedan gick visningen igenom tillverkning av sargen, stämstocken, benen, locket, osv. Fascinerande att se rummet där det allra heligaste tillverkas: resonansbottnen. Här inne fick man inte fotografera, men vi fick ett mycket spännande på hur olika träbitar klingar när man slår på dom! Tätheten i varje enskild träbit får avgöra var i bottnen som den ska placeras, högt upp i diskanten, i mellanregistret eller långt nere i basen.
Och en flygel blev utvald också! Från först 4 instrument och sedan ner till 2, sedan kom ytterligare 5(!) flyglar till men de bara bekräftade upplevelsen av det instrument som till slut blev nr 1! Det är svårt att med ord beskriva hur bra men olika varje instrument låter när man hör dom bredvid varandra i samma rum. Det närmaste jag kan komma är nog en vinprovning med bara toppviner, alla är på så hög nivå men har sin personlighet, sin klang och sin känsla. Inte helt lätt men väldigt givande och lärorik uppgift att tvingas välja bland så fina instrument.
Stort tack till Lut de Winter från Steinway Gallery i Stockholm som också följde med på resan och bistod Andreas och mig på alla möjliga sätt. Och ser mycket fram emot att få spela på flygeln i sommar nu när den står på sin plats i Nederluleå kyrka!