Programtankar
för pianorecital:
danser
Tisdag 13 oktober 2020. Att sätta ihop nya program för recitals är en viktig och väldigt rolig del av pianistskapet; till exempel att välja nya verk att studera in, att balansera verken sinsemellan och att hitta en röd tråd i programmet är bara några av aspekterna man funderar över. Jag har i några veckor övat in några stycken som jag tycker väldigt mycket om och som jag hörde talas om första gången under min studietid i USA: Three Ghost Rags av Malmcolm Bolcom. Dom är komponerade på sjuttiotalet och är en spännande kombination av traditionell ragtime med punkterade och synkoperade rytmer, klassisk romantiskt pianosalongsmusik och sist men inte minst några spöklika effekter (nästa vecka är ju också rätt tillfälle att spela dom med tanke på en viss helgdag!).
Under övandet på Bolcom så började tanken växa att i ett program kombinera dom med andra danser, det finns ju så väldigt många olika danser skrivna för piano i dom allra mest skiftande karaktärer. De danser jag hittills oftast haft i ett program är Bartok’s Rumänska folkdanser som jag alltid tyckt väldigt mycket om, och som jag också spelat in för Sveriges Radio någon gång på 90-talet, då i versionen för violin och piano tillsammans med violinisten Per Öman.
Så de lär komma med, men några fler instuderingar kommer det garanterat att bli och förhoppningsvis av både europeiska och amerikanska tonsättare.
Men jag grubblar lite till, och så får vi snart se vad det blir som slutresultat!
Musik- och Operahögskolan vid Mälardalens högskola erbjuder sina studenter individuell undervisning på huvudinstrument, kammarmusik, gemensamma lektioner, instudering, musikteori, musikhistoria och föreläsningar och masterclasses av gästande musiker. Allt i en kreativ och inspirerande kulturhistorisk miljö på Västerås slott.
Utbildningen ges med fyra inriktningar och leder till en Konstnärlig kandidatexamen/Degree of Bachelor of Fine Arts. Kammarmusikprogrammet har en stor konsertverksamhet där studenterna får många tillfällen att framträda inför publik. Konserterna hålls på olika scener exempelvis i Rikssalen på Västerås Slott, Västerås Konserthus och Västerås Domkyrka. Utbildningen har en tydlig struktur vilket ger studenterna möjlighet att ta vara på sin konstnärliga begåvning och utvecklas såväl personligt som inom musiken.
Vid vår konstnärliga utbildning får studenterna möjlighet att maximalt utveckla sin kreativa förmåga och talang, något som ger dem en fördel i situationer med hård konkurrens. En konstnärlig kandidatexamen ger dem också möjlighet att gå vidare till studier på masternivå. Som sångare eller instrumentalist har man ett kreativt och omväxlande yrke där arbetsfältet är inom konstnärliga institutioner och som frilansande musiker.