Slutet
På en digital vår
Söndag 7 juni 2020. Då var vårterminens sista dag här, en vår som vi alla sent lär glömma.
Det finns så mycket att säga om de här senaste månaderna, men jag vill här bara göra en väldigt begränsad kommentar kring min egna undervisning i piano som har fortgått på distans ända sedan i mars.
Det som började med ”hjälp, hur ska jag klara det här” har mynnat ut i något som istället fört med sig tankar kring min undervisning kommande läsår, vad jag ska ta med mig för att forsätta att utvecklas med mina lärmetoder för att ge studenterna den allra bästa undervisning som jag är kapabel till.
Senaste tiden har jag byggt på med digitala verktyg, och som vi alla vet så är det väldigt svårt att jobba om man använder fel verktyg till en uppgift. Ett bra exempel är i den västmanländska trädgården med sitt myller av stenar av alla storlekar, där den norrländska spaden snabbt fick bytas ut mot spett och hacka. Även så i pianoundervisningen så har kanske inte så mycket bytts ut som tillkommit:
Istället för att ha laptopen på pianot eller stolen (med x antal noter/böcker under för rätt nivå) så fungerar ett vanligt notställ helt perfekt för att kunna justera både höjd och vinkel.
- Ljudet blir snabbt av väldigt mycket högre kvalitet om man använder både hörlurar och mick, skaffar man dessutom högkvalitativ utrustning riktad till musik så är skillnaden enorm.
- I början var det väldigt stressigt och struligt med att ha bild från Zoom/Teams på datorn samtidigt som man ville titta på det digitala partituret, avhjälptes på ett fantastiskt smidigt sätt med att istället ha en separat platta för noterna.
Flera av dom här tillbehören är säkert självklara för den rutinerade digitala musikundervisaren, men för mig (och säkert många andra) så krävde det både tid och förståelse för att införskaffa och tillämpa dem i sina vardagliga rutiner.
Så nu under sommaruppehållet så får allt ligga till sig i tankarna, men jag är säkert på att jag till viss del kommer att bygga in moment från de här erfarenheterna i min framtida undervisning.
Men visst längtar man tillbaka till att igen få jobba med den levande klangen i rummet!
Musik- och Operahögskolan vid Mälardalens högskola erbjuder sina studenter individuell undervisning på huvudinstrument, kammarmusik, gemensamma lektioner, instudering, musikteori, musikhistoria och föreläsningar och masterclasses av gästande musiker. Allt i en kreativ och inspirerande kulturhistorisk miljö på Västerås slott.
Utbildningen ges med fyra inriktningar och leder till en Konstnärlig kandidatexamen/Degree of Bachelor of Fine Arts. Kammarmusikprogrammet har en stor konsertverksamhet där studenterna får många tillfällen att framträda inför publik. Konserterna hålls på olika scener exempelvis i Rikssalen på Västerås Slott, Västerås Konserthus och Västerås Domkyrka. Utbildningen har en tydlig struktur vilket ger studenterna möjlighet att ta vara på sin konstnärliga begåvning och utvecklas såväl personligt som inom musiken.
Vid vår konstnärliga utbildning får studenterna möjlighet att maximalt utveckla sin kreativa förmåga och talang, något som ger dem en fördel i situationer med hård konkurrens. En konstnärlig kandidatexamen ger dem också möjlighet att gå vidare till studier på masternivå. Som sångare eller instrumentalist har man ett kreativt och omväxlande yrke där arbetsfältet är inom konstnärliga institutioner och som frilansande musiker.