Musikalisk
inspiration
Söndag 24 maj 2020. Under så här märkliga omständigheter som vi har levt den senaste tiden så har det stundtals varit väldigt svårt för mig att känna motivation och konstnärlig inspiration. Det gick några veckor där i mitten av mars då det kändes jobbigt att bara tänka på att röra pianot, det var så många praktiska problem och frågeställningar kombinerat med en overklig känsla av flera parallella dimensioner: i vissa var allt som förut, men i flera andra var verkligheten på något sätt förändrad.
När jag till sist mot slutet av mars kunde börja tänka på att spela igen så insåg jag att jag var tvungen att skapa nya rutiner för pianospelet, att gå på inspiration fungerade ju inte alls längre. Då dök några kloka råd upp i mitt huvud från min pianolärare Christina Dahl i Stony Brook, New York. Hon föreslog mig att jag borde stiga upp jättetidigt på morgonen, dricka rejält med kaffe och sedan sätta mig och öva. Och eftersom jag fått som ny ( ej självvald) vana att vakna vid fem-sextiden varje morgon, så varför inte nu prova?! Fast det blev utan kaffet. Under nästan varje morgon sedan 28:e mars så har jag vid ca sju-tiden på morgonen, helt ouppvärmd, under mellan 10-20 mn spelat mig igenom följande repertoar:
Sedan har jag haft som mål att på helgerna (kvällstid!) spela upp något större verk som att det vore konsert, och på den listan har jag hittills hunnit med:
Albeniz Spansk svit
Bach Italienska konserten, Kromatisk fantasi & fuga
Bach/Siloti Sheep may safely graze
Couperin L’art de toucher le clavecin (8 preludier)
Beethoven Hammerklaver-sonaten, Bagateller op. 119
Schumann Fantasie C-dur, Symfoniska etyder
Schubert Sonat D-dur
Och sen har såklart musiklyssning hjälp mycket, och jag skickar som avslutning med en av mina absoluta favoriter alla kategorier: Bach/Siloti Preludium i H-moll spelat av den oförliknelige Emil Gilels.
Inspelningskvaliteten är kanske inte den bästa men interpretationen och klangbehandlingen är för gudar!
Musik- och Operahögskolan vid Mälardalens högskola erbjuder sina studenter individuell undervisning på huvudinstrument, kammarmusik, gemensamma lektioner, instudering, musikteori, musikhistoria och föreläsningar och masterclasses av gästande musiker. Allt i en kreativ och inspirerande kulturhistorisk miljö på Västerås slott.
Utbildningen ges med fyra inriktningar och leder till en Konstnärlig kandidatexamen/Degree of Bachelor of Fine Arts. Kammarmusikprogrammet har en stor konsertverksamhet där studenterna får många tillfällen att framträda inför publik. Konserterna hålls på olika scener exempelvis i Rikssalen på Västerås Slott, Västerås Konserthus och Västerås Domkyrka. Utbildningen har en tydlig struktur vilket ger studenterna möjlighet att ta vara på sin konstnärliga begåvning och utvecklas såväl personligt som inom musiken.
Vid vår konstnärliga utbildning får studenterna möjlighet att maximalt utveckla sin kreativa förmåga och talang, något som ger dem en fördel i situationer med hård konkurrens. En konstnärlig kandidatexamen ger dem också möjlighet att gå vidare till studier på masternivå. Som sångare eller instrumentalist har man ett kreativt och omväxlande yrke där arbetsfältet är inom konstnärliga institutioner och som frilansande musiker.