Staffan Sandström, Pianist

Premiere Chamber Opera Systrar at Västmanlands Teater

Sunday 4 July 2023

Last Thursday was a big day for the School of University of Music and Opera, Mälardalen University. (MOMDU), thanks to the premiere of this year’s Chamber Opera production Systrar (Sisters) at Västmanlands Teater! Two operas, Suor Angelica by G. Puccini and Dialogues des Carmélites by F. Poulenc that seamlessly came together into a strong and unique performance.

This is what Lena Hellström-Färnlöf, professor, voice teacher, excellent teacher and Artistic Director at MOMDU, says in the introduction to the program:

“Two operas that both take place in a monastery environment turn into a story about vulnerable and threatened women. Sister Angelica has been imprisoned in the convent after giving birth to an illegitimate child. She takes her own life in despair after learning that the child has died. In The Carmelite Sisters, the threat comes from outside when the mob during the French Revolution attacks the convent and puts the sisters before the gallows. We carry on history and tradition through our opera art, where we are also at the forefront of interpretation and are present in the present. Art is unbeatable through the conveyance of emotions where time and space are now, not future and not past. Just like in the English word present (gift in Swedish), it is a gift to be present in this very second.”All the soloists from the Chamber Opera Training at MOMDU with the reinforcement of the alumna opera singer Rebecca Hellbom did brilliant performances: Céline Dewrée, Emma Österberg, Marta Cecilia Saelöen and Minna Tägil! Also the choir, which consisted of the singing students from the Bachelor’s program at MOMDU, distinguished itself with a wonderful sound. Instead of an orchestra, which cannot be accommodated on the smaller stage at Västmanlands Teater, our eminent pianist Bengt-Åke Lundin almost magically transformed the orchestral movement through the grand piano. MOMDU lecturer Patrik Sörling had created for the very successful and well-thought-out direction, and Anders Lundkvist from Västmanlands Theater was responsible for the lighting.

I was happy to see many colleagues from our university in the audience: we were honored by the presence of Vice-Chancellor Martin Hellström, Director of Communications Sara Arvidsson, Director of Planning and Finance Anna Wennergrund, acting Head of Academy UKK Therese Wélen, Director of Education Anna-Karin Fornberg and many others, many thanks that you took of your time to attend! Also other colleagues from the music world were there, such as Maria Dalayman, CEO of the agency Good Company, and pianist Mattias Böhm from the Royal Opera House.

Really the warmest thanks to all the participants for such a professional but also very moving performance. When we talked after the performance and some of you students sounded a little disappointed that there wasn’t a bigger round of applause, I promise and swear it was because we in the audience were so taken by the power and seriousness of the performance (for the uninitiated, Poulenc’s opera ends with a horrific mass execution)!

The last but certainly not the least Thank You goes to my best and dearest colleague and partner-in-crime Lena Hellström-Färnlöf who not only shapes all these fantastic voices but also successfully has produced so many opera projects over the years of which Systrar will always remain with us as something very special!

Bravissimi tutti!

Söndag 4 juli 2023

Premiär Kammaropera Systrar på Västmanlands Teater

I torsdags var det en stor dag för Musik- och operahögskolan, Mälardalens Universitet (MOMDU) detta tack vare premiären av årets kammaroperauppsättning Systrar på Västmanlands Teater! Två operor, Suor Angelica av G. Puccini och Dialogues des Carmélites av F. Poulenc som sömlöst gick samman i en stark och unik föreställning.

Så här säger Lena Hellström-Färnlöf, professor, sångpedagog, excellent lärare och konstnärlig chef vid MOMDU i inledningen till programmet:

”Två operor som bägge utspelar sig i klostermiljö blir till en berättelse om utsatta och hotade kvinnor. Syster Angelica har blivit inspärrad i klostret efter att ha fött ett oäkta barn. Hon tar i förtvivlan sitt liv efter att ha fått veta att barnet dött. I Karmelitsystrarna kommer hotet utifrån när pöbeln under franska revolutionen anfaller klostret och ställer systrarna inför schavotten. Vi för historien och traditionen vidare genom vår operakonst där vi också ligger i framkant med tolkningen och är närvarande i nuet. Konsten är oslagbar genom förmedlingen av känslor där tid och rum är nu, inte framtid och inte dåtid. Precis som i det engelska ordet present är det en present att få vara närvarande i just denna sekund.”

Samtliga solister från Kammaroperautbildningen vid MOMDU med förstärkning av alumnen och operasångerskan Rebecca Hellbom gjorde verkligen strålande insatser: Céline Dewrée, Emma Österberg, Marta Cecilia Saelöen och Minna Tägil! Även kören, som bestod av sångstudenterna från Kandidatprogrammet vid MOMDU, utmärkte sig med underbar klang. Istället för orkester, som inte ryms på den mindre scenen på Västmanlands Teater, omvandlade vår eminente pianist Bengt-Åke Lundin på ett nästan magiskt sätt orkestersatsen genom flygeln! För den mycket lyckade och genomtänkta regin stog MOMDUs lektorPatrik Sörling och för ljuset ansvarade Anders Lundkvist från Västmanlands Teater.

Väldigt roligt också att i publiken satt många kollegor från universitetet: vi hedrades av närvaron av rektor Martin Hellström, kommunikationschef Sara Arvidsson, planerings- och ekonomichef Anna Wennergrund, tf akademichef UKK Therese Wélen, utbildningsledare Anna-Karin Fornberg med många flera, stort tack för att ni tog er tid att komma! Väldigt roligt också med andra kollegor från branschen i salongen som exempelvis Maria Dalayman, vd för agenturen Good Company, och pianisten Mattias Böhm från Kungliga Operan.

Verkligen det varmaste tack till alla medverkande för ett så proffsigt men också mycket gripande framträdande, vi pratades vid efter föreställningen och några studenter lät lite besvikna att det inte blev större applådåskor, men jag lovar och svär på att det var för att vi i publiken var så tagna av kraften och allvaret i föreställningen (för den oinvigde så slutar Poulencs opera med en fruktansvärd massavrättning)!

Det sista men absolut inte minsta tacket går till bästa och käraste kollegan och partner-in-crime Lena Hellström-Färnlöf som inte bara skolat alla dessa fantastiska röster genom åren utan också drivit så många operaprojekt i land varav Systrar alltid kommer att finnas kvar hos oss som något alldeles extra!

Bravissimi tutti!

Eskil Ullberg, Robin Norrgård, Linnea Edander, Rebecca Hellbom, Minna Tägil, Céline Dewrée, Seth Sundman, Marta Cecilia Saelöen, Emma Österberg, David Åhlander, Vanja Spolin, Elin Svenhede, Pamela Basil
Pamela Basil, Linnea Edander, Minna Tägil, Rebecca Hellbom, Seth Sundman, Emma Österberg, Marta Cecilia Saelöen, David Åhlander, Vanja Spolin, Elin Svenhede
Robin Norrgård, Céline Dewrée
Marta Cecilia Saelöen
Marta Cecilia Saelöen, Emma Österberg
Céline Dewrée, Emma Österberg, Rebecca Hellbom. Foto: Jonas Bilberg

Stort tack till fotograf Jonas Bilberg för fantastiska bilder!

Emma Österberg, Minna Tägil, Marta Cecilia Saelöen, Rebecca Hellbom. Foto: Jonas Bilberg
Emma Österberg, Marta Cecilia Saelöen. Foto: Jonas Bilberg
Emma Österberg, Rebecca Hellbom. Foto: Jonas Bilberg
Marta Cecilia Saelöen, Céline Dewrée, Minna Tägil. Foto: Jonas Bilberg.

 

About Staffan Sandström

About University of Music and Opera, Mälardalen University

Om Staffan Sandström

Om Musik- och Operahögskolan vid Mälardalens universitet

Please follow and like us:
Pin Share
Facebook
Instagram