Staffan Sandström, Pianist

Mischa Carlberg: Solo recital Messiaen, Bach and Mussorgsky

Sunday 28 May 2023

Yesterday was a big day for one of my pianists in the second year of the Bachelor’s program at the University of Music and Opera, Mälardalen University. It was nothing less than the first time Mischa got to try on his own to perform his own concert with only solo piano music. The concert took place at the Church of the Epiphany (Uppenbarelsekyrkan) in Saltsjöbaden, a very nice church that I myself had the pleasure of performing in several times, mainly as a member of the chamber ensemble Musica Mobile, which during the 90s had a subscription chamber music serie in Saltsjöbaden.

Mischa’s program was exciting, opening with two of the movements from O. Messiaen’s Vingt Regards sur l’Enfant-Jesus: No. 1 and No. 4. After that followed J.S. Bach’s Prelude & Fugue in C major from Das Wohltemperierte Klavier, and then his program ended with M. Mussorgsky’s magnificent Pictures at an Exhibition.

I asked Mischa a few questions like this the day after the concert:

  • This was the first time you alone as a solo pianist were responsible for an entire concert, can you briefly describe your thoughts and feelings before, during and after the concert?

Before the concert I felt quite nervous, but that disappeared when I started playing, and then it was a lot of fun. I felt very satisfied afterwards because I got such a warm audience response.

  • What do you think was the biggest challenge with this particular program and how well did you handle it?

A big challenge when I started learning the program was remembering everything. The paintings in particular contain a lot of music that has parts that sound very similar to each other,  but are not the same to play. I’ve always had a harder time memorizing slow pieces in general, too, and the paintings are filled with such pieces. Finally I mastered to play everything by heart, so that felt good.

  • How are your own thoughts going about your next solo program regarding repertoire and form?

I liked having a bunch of short pieces followed by something big, that still contained lots of shorter movements. For next time, it would be fun to play more longer pieces, perhaps. It’s a different challenge that would be fun to work on!

  • If it hasn’t already come up, I have to ask if it was fun?

It was very fun! There were very nice acoustics in the church, so everything had a nice, but not too long reverberation. I felt very exhausted, but happy when I got home!

Great job Mischa and congratulations on the premiere!

Söndag 28 maj 2023

Solorecital Messiaen, Bach och Mussorgsky med Mischa Carlberg

Igår var det en stor dag för en av mina pianister i andra året på Kandidatprogrammet vid Musik- och operahögskolan, Mälardalens universitet. Det var inget mindre än första gången Mischa fick prova på att stå för en helt egen konsert med bara solopianomusik.

Platsen var Uppenbarelsekyrkan i Saltsjöbaden, en mycket fin kyrka som jag själv haft glädjen att spela i flera gånger och då främst som medlem i kammarensemblen Musica Mobile som under 90-talet hade en abonnemangsserie i just Saltsjöbaden.

Mischas program var snyggt komponerat med två av satserna ur O. Messiaens Vingt Regards sur l’Enfant-Jesus: nr 1 och nr 4. Efter det följde J.S. Bachs Preludium & Fuga I C-dur ur Das Wohltemperierte Klavier, för att sedan avslutaprogrammet med M. Mussorgskys magnifika Tavlor på en utställning.

Jag ställde några frågor till Mischa så här dagen efter konserten:

  • Det här var första gången du ensam som solopianist stod för en hel konsert, kan du kort beskriva hur tankar och känslor inför, under och efter konserten?

Inför konserten kände jag mig rätt så nervös, men det försvann när jag började spela, och då blev det väldigt roligt. Jag kände mig väldigt nöjd efteråt eftersom jag fick en så varm publikrespons.

  • Vad tycker du var den största utmaningen med just det här programmet och hur väl lyckades du hantera den?

En stor utmaning när jag började lära in mig programmet var att komma ihåg allting. Just tavlorna innehåller mycket musik som har partier som låter väldigt lika varandra, men inte är samma sak att spela. Jag har alltid haft svårare att memorera långsamma stycken i allmänhet dessutom, och Tavlorna är fyllda med sådana stycken. Slutligen kunde jag spela allt utantill, så det kändes bra.

  • Hur går dina egna tankar inför nästa soloprogram angående repertoar och form?

Jag gillade det här med att ha ett gäng korta stycken följt av något som är stort, men ändå fortfarande många kortare satser. Till nästa gång vore det roligt att spela fler längre stycken kanske. Det är en annorlunda utmaning som känns rolig att jobba på!

  • Om det inte redan har framkommit måste jag få fråga om det var kul?!

Det var väldigt roligt! Det var väldigt trevlig akustik i kyrkan, så allt hade en trevlig, men inte alltför lång efterklang. Jag kände mig väldigt utmattad, men nöjd när jag kom hem!

Jättebra jobbat Mischa och gratulerar till premiären!

Mischa Carlberg. Foto: Johanna Freed

Om Staffan Sandström

Om Musik- och Operahögskolan vid Mälardalens universitet

Please follow and like us:
Pin Share
Facebook
Instagram