Staffan Sandström, Pianist

Studio class Liszt, Ravel and J. S. Bach

Wednesday 16 February 2022

The artistic musical work is in full swing at MOMDH and music pours out of the rooms at Västerås Castle both day and night. A number of different musical preparations coincide; for the semester’s new chamber music ensembles, preparations for upcoming graduation concerts in May for final year students and also for various auditions to competitions and advanced courses and programs.

At yesterday’s joint lesson with all my nine pianists, it started out with something of a Liszt cavalcade. First out we listened to a performance of the extremely dramatic Ballade no. 2, which was then followed by three etudes: Transcendental Etude no. 10 in f-minor and two of the three Concert Etudes: La Leggierezza and Un Sospiro. In the ensuing discussion, we talked about Liszt as a true cosmopolitan and touring virtuoso, but also about his enormous interest in art, literature and religious topics. Another reflection was that among the cascades of notes there is often an exquisite melody, and the shaping of these melodies is at least as important as dealing with all the more bravura-technical challenges.

Then there was a sudden change in program to works of J. S. Bach, here the students performed Sinfonia no. 14 in B major, Preludium in C minor and Prelude and Fugue in C major from Book II and Book I, respectively, from Das Wohltemperierte Klavier. Here we talked about the importance of finding the right transparency in the sound of polyphonic compositions so that the different voices are not cloggeds together, but also how to think as vocally and horizontally as possible. And a philosophical moment about the challenge of both memorizing and performing complicated fugues!

As a conclusion, we listened to Ravel’s magical Une Barque sur l’Ocean from Miroirs, with its glitter of light, its bells and the glorious water waves that literally wash over the listeners. Here the challenge for the pianist is to keep sound control of the different layers, but also to profile the different sections of the piece and show the narrative thread in the story.

In other words, a normal and wonderful day at work!

Onsdag 16 februari 2022 Liszt, Ravel och J. S. Bach

Det konstnärliga musikaliska arbetet är i full gång vid MOMDH och musik flödar ut ur rummen på Västerås slott både dag och natt. Flitens lampa lyser i en mängd olika musikaliska förberedelser för terminens nya kammarmusikensembler, förberedelser inför stundande examenskonsert i maj för sistaårsstudenterna och även olika auditions till tävlingar och vidareutbildningar.

På gårdagens gemensamma lektion med alla nio pianister blev det först något av en Liszt-kavalkad. Först ut var den ytterst dramatiska Ballade nr. 2, som sedan följdes av tre etyder: Transcendental etyd nr. 10 i f-moll samt två av tre konsertetyder: La Leggierezza och Un Sospiro. I den efterföljande diskussionen pratade vi om Liszt roll som kosmopolit och turnerande virtuos, men också hans enorma intresse för konst, litteratur och religiösa frågor. Och att bland tonkaskaderna finns ofta en utsökt formad melodi, och att det konstnärliga utformandet av den är av minst lika viktigt som att hantera alla tekniska utmaningar.

Sedan blev det en snabb omställning till några Bach-verk där studenterna bjöd på Sinfonia nr. 14 i Bb-dur, Preludium i c#-moll och Preludium och Fuga i C#-dur ur bok II respektive bok I av Das Wohltemperierte Klavier.

Här pratade vi om vikten av att i polyfoniska kompositioner hitta lagom transparens i klangen för att stämmorna inte ska klumpas ihop, men också hur det kan hjälpa att tänka så vokalt och horisontalt som möjligt. Och en filosofisk stund även om utmaningen av att både memorera och framföra komplicerade fugor!

Som avslutning fick vi lyssna till Ravels magiska Une Barque sur l’Ocean ur Miroirs, med sitt ljusglitter, sina klockor och de härliga vattenvågorna som formligen sköljer över publiken. Här med utmaningen för pianisten att hålla klangkontroll på de olika skikten, men också att profilera de olika delarna i stycket och visa på den narrativa tråden i berättelsen.

Med andra ord, en vanlig – och härlig – dag på jobbet!

Om Staffan Sandström

Om Musik- och Operahögskolan vid Mälardalens universitet

 

 

Please follow and like us:
Pin Share
Facebook
Instagram