Staffan Sandström, Pianist

Chopin Competition in Warsow

October 23rd 2021

18th Chopin Competition in Warsow

It is not often that I follow the big piano competitions in detail, but just this year it so happened that I started listening to the Chopin Competition in Stage 3, which included no less than 87 pianists. A contributing factor was certainly the outstanding digital quality, with both live broadcasts and separate film clips for each work performed. Of course also the level of the participants, and the music (!) was a big part of the excitement. It is not at every large international competition where a Swedish student participates and here it was exciting to follow Aristo Sham who competed for his home country China / Hong Kong, but is currently studying in Sweden for Professor Julia Mustonen-Dahlkvist at the Ingesund Academy of Music. My big favorite since the beginning was Eva Gevorgyan from Armenia / Russia who, in my opinion, despite her young age, among contemporary pianists has an incredibly strong artistic expression and integrity. Unfortunately, there was no price rewarded either for Aristo or Eva, but it is only to congratulate all the fantastic achievements during the competition! Other interesting pianists for me were the Japanese Hayato Sumino, the American Talon Smith and the Italian Leonora Armellini.

A big congratulations to all the winners with Xiaoyu “Bruce” Liu in the lead, and also a big compliment to the eminent Vietnamese teacher Dang Thai Son whose students received both first and sixth prize!

Read more on the XVIII Chopin Competition webside!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är sf-1.png

23 oktober 2021

Den 18:e Chopintävlingen i Warszawa

Det är inte så ofta som jag i detalj brukar följa de stora pianotävlingarna, men just i år så föll det sig så att jag började lyssna på Chopintävlingen i ”stage 3” som innefattade inte mindre än 87 pianister. En bidragande orsak var säkert den utomordentliga digitala kvalitén, med både livesändningar och separata filmklipp för varje verk som framfördes. Såklart även nivån på deltagarna, och musiken(!) var en stor del av behållningen. Det är heller inte vid varje stor internationell tävling som en svensk student deltar och här var det spännande att följa Aristo Sham som tävlade för sitt hemland Kina/Hongkong, men just nu studerar i Sverige för professor Julia Mustonen-Dahlkvist vid Musikhögskolan i Ingesund. Min stora favorit var sedan starten Eva Gevorgyan från Armenien/Ryssland som enligt min mening, trots sin ringa ålder, bland nutida pianister har en otroligt stark konstnärlig uttrycksförmåga och integritet. Tyvärr räckte det inte hela vägen till något pris, men det är bara att gratulera ändå till alla deras fantastiska prestationer under tävlingen! Andra intressanta pianister för mig var japanen Hayato Sumino, amerikanen Talon Smith och italienskan Leonora Armellini.

Ett stort grattis till alla vinnare med Xiaoyu ”Bruce” Liu i spetsen, och även en eloge till den eminente vietnamesiske läraren Dang Thai Son vars studenter erhöll både första och sjätte pris!

Läs mer på XVIII Chopin Competitions webbplats

Musik- och Operahögskolan vid Mälardalens högskola erbjuder sina studenter individuell undervisning på huvudinstrument, kammarmusik, gemensamma lektioner, instudering, musikteori, musikhistoria och föreläsningar  och masterclasses av gästande musiker. Allt i en kreativ och inspirerande kulturhistorisk miljö på Västerås slott.

Utbildningen ges med fyra inriktningar och leder till en Konstnärlig kandidatexamen/Degree of Bachelor of Fine Arts. Kammarmusikprogrammet har en stor konsertverksamhet där studenterna får många tillfäl­len att framträda inför publik. Konserterna hålls på olika scener exempelvis i Rikssalen på Västerås Slott, Västerås Konserthus och Västerås Dom­kyrka. Utbildningen har en tydlig struktur vilket ger studenterna möjlighet att ta vara på sin konstnärliga be­gåvning och utvecklas såväl personligt som inom musiken. 

Vid vår konst­närliga utbildning får studenterna möjlighet att maximalt utveckla sin kreativa förmåga och talang, något som ger dem en fördel i situationer med hård kon­kurrens. En konstnärlig kandidatexamen ger dem också möjlighet att gå vidare till studier på masternivå. Som sångare eller instrumentalist har man ett kreativt och omväxlande yrke där arbets­fältet är inom konstnärliga institutioner och som frilansande musiker.

  Om Staffan Sandström

  Om Musik- och Operahögskolan vid Mälardalens högskola

Please follow and like us:
Pin Share
Facebook
Instagram