Nya tider ger nya former
för gemensamma lektioner
på distans
Onsdag 27 januari 2021. I tider av pandemi och distansundervisning hamnar man automatiskt i tankesätt som får en att fundera över hur man har gjort tidigare och om man kan tänka nytt istället för att fastna i gamla hjulspår.
När jag satt med vårens upplägg för de gemensamma lektionerna för pianisterna så bestämde jag mig för att delvis frångå det traditionella upplägget där vi träffas och spelar upp för varandra. Att göra det ungefär som tidigare fast på distans skulle innebära att alla måste göra inspelningar inför varje lektion, vilket absolut är nyttigt men också kan vara tröttande. Nu satte jag en ny regel att det istället blir en knapp handfull inspelningar vilket lämnar tid för andra relaterade och viktiga ämnen. Istället för att helt bestämma själv så ställde jag samman knappt 20 ämnen som mina studenter fick sätta prio-ordning på från 1-5, från mest angeläget till minst angeläget. Spännande var det att se resultatet! Utifrån det gjorde jag sedan ett upplägg som kombinerade studenternas önskemål med mina egna tankar.
Utifrån det kommer vi nu att ha regelbundna träffar då vi tränar att spela avista (det absolut med relevanta enligt undersökningen!) samt pratar strategier för att på sikt komma vidare med sitt avistaspel. Ett annat moment blev att vi fokuserar på vissa tekniska övningar och gör dom tillsammans i grupp, här valde jag att vi under våren utforskar och förkovrar oss i Busoni’s och Liszt’s övningar, två väldigt olika angripssätt för att öka förståelsen för pianotekniken och alla dess utmaningar!
Sist men inte minst blir det också chans att göra några neddykningar i pianister från då och nu där vi i tur och ordning lyssnar på pianister från Ryssland, Europa, Asien och Amerika. Några gånger blir det också tid för att prata om enskilda tonsättare ur ett pianistiskt perspektiv; i vår tar vi upp Bach, Scarlatti, Haydn, Mozart, Clementi, Beethoven, Mendelssohn och Schubert.
En spännande vår att se fram emot!
Musik- och Operahögskolan vid Mälardalens högskola erbjuder sina studenter individuell undervisning på huvudinstrument, kammarmusik, gemensamma lektioner, instudering, musikteori, musikhistoria och föreläsningar och masterclasses av gästande musiker. Allt i en kreativ och inspirerande kulturhistorisk miljö på Västerås slott.
Utbildningen ges med fyra inriktningar och leder till en Konstnärlig kandidatexamen/Degree of Bachelor of Fine Arts. Kammarmusikprogrammet har en stor konsertverksamhet där studenterna får många tillfällen att framträda inför publik. Konserterna hålls på olika scener exempelvis i Rikssalen på Västerås Slott, Västerås Konserthus och Västerås Domkyrka. Utbildningen har en tydlig struktur vilket ger studenterna möjlighet att ta vara på sin konstnärliga begåvning och utvecklas såväl personligt som inom musiken.
Vid vår konstnärliga utbildning får studenterna möjlighet att maximalt utveckla sin kreativa förmåga och talang, något som ger dem en fördel i situationer med hård konkurrens. En konstnärlig kandidatexamen ger dem också möjlighet att gå vidare till studier på masternivå. Som sångare eller instrumentalist har man ett kreativt och omväxlande yrke där arbetsfältet är inom konstnärliga institutioner och som frilansande musiker.