Staffan Sandström, Pianist

Beethovens
32 pianosonater
Bach DWK I & II

Söndag 19 juli 2020.       I år är det säkert ingen nyhet för många av er att det är 250 år sedan en av våra största kompositörer föddes: Ludwig van Beethoven. Och hur kan man bättre hylla en kompositör än att spela hans musik? I slutet på vårterminen mindes jag plötsligt en rekommendation jag fått för väldigt många år sedan från min amerikanska lärare Tina Dahl, att jag borde öva oftare på obekväma tider för att ”tänja på gränserna” och utmana mig själv. Det är ju alltid bättre senare än aldrig, så jag bestämde mig för att på morgonen efter kaffet ta mig igenom Beethovens 32 pianosonater, en efter en skulle spelas igenom som att det vore konsert – utan förberedelse och med nyvaken kropp och själ.

 Det var med en viss bävan som jag den 22 maj började projektet med Beethovens första pianosonat. Jag har redan haft flera av dom instuderade och på konserter, väldigt många andra har jag undervisat, men sen finns det några kvar som jag inte kände till så bra. Resan gick ändå över förväntan, men jag måste säga att det i särklass största utmaningen var inte notbilden (förutom fugan i Hammerklaver-sonaten som jag tack och lov övat in tidigare!) utan att så tidigt på morgonen tvingas framkalla titanen Beethovens enorma energier.  Tidigt på morgonen den 3 juli avslutades serien med Beethovens sista pianosonat, op.111. Och det var definitivt med en viss andäktig känsla att komma till sista sidan i den sonatsamling som jag haft med mig ända sedan tonåren, men inte förrän nu kunnat spela som en enda helhet.

 Alla goda ting är två…eller hur var det nu? Hursomhelst så måste man ju fortsätta när ångan väl är uppe och man dessutom har semester, så efter några dagars vila så var morgonprojektet igång igen, fast nu med hela Bachs Das Wohltemperierte Klavier och de 48 Preludierna och Fugorna i alla tonarter, tre par varje dag. Men också med ytterligare en utmaning, nu innan morgonkaffet istället för efter. ”Don’t try this at home” är väl min slutkommentar efter det försöket som startade den 6 juli med nr. 1 C-dur och avslutades den 19 juli med nr 48. i h-moll. Om du spelar piano själv så kan du ändå kanske föreställa dig att spela avista en Fuga med sju förtecken, utan att ha fått chans att vakna upp det minsta vare sig i kropp eller själ. Jag tror aldrig att jag så tydligt har uppmärksammats på att även vi människor har ”lag”, inte bara datorer.

Trots alla svårigheter så måste jag ändå säga att det har varit väldigt värdefullt att själv ha spelat både dessa gigantiska musikverk mer eller mindre som en helhet. Någonstans så är jag en annan pianist nu än innan, och har absolut fått en fördjupad insikt i båda verken, även om priset stundtals var väldigt högt.

Tina Dahl

  Stony Brook University

College of Arts and Sciences Department of Music

interface  Musik- och Operahögskolan vid Mälardalens högskola erbjuder sina studenter individuell undervisning på huvudinstrument, kammarmusik, gemensamma lektioner, instudering, musikteori, musikhistoria och föreläsningar  och masterclasses av gästande musiker. Allt i en kreativ och inspirerande kulturhistorisk miljö på Västerås slott.

Utbildningen ges med fyra inriktningar och leder till en Konstnärlig kandidatexamen/Degree of Bachelor of Fine Arts. Kammarmusikprogrammet har en stor konsertverksamhet där studenterna får många tillfäl­len att framträda inför publik. Konserterna hålls på olika scener exempelvis i Rikssalen på Västerås Slott, Västerås Konserthus och Västerås Dom­kyrka. Utbildningen har en tydlig struktur vilket ger studenterna möjlighet att ta vara på sin konstnärliga be­gåvning och utvecklas såväl personligt som inom musiken. 

Vid vår konst­närliga utbildning får studenterna möjlighet att maximalt utveckla sin kreativa förmåga och talang, något som ger dem en fördel i situationer med hård kon­kurrens. En konstnärlig kandidatexamen ger dem också möjlighet att gå vidare till studier på masternivå. Som sångare eller instrumentalist har man ett kreativt och omväxlande yrke där arbets­fältet är inom konstnärliga institutioner och som frilansande musiker.

interface   Om Staffan Sandström

interface   Om Musik- och Operahögskolan vid Mälardalens högskola

Please follow and like us:
Pin Share
Facebook
Instagram