“Our place on Earth” with Martin Sturfält
Sunday 15 October 2023
Last Thursday, Västmanlandsmusiken and Västerås Chamber Music Association hosted a piano evening in Rikssalen, Västerås castle. On the chair sat none other than Martin Sturfält, one of Sweden’s finest piano soloists, performing to us a very exciting program entitled Our place on earth. Martin and I met 31 years ago(!) when I was an accompanist on a quite famous course for young violinists in Kall in Jämtland, Sweden, the course was arranged by our then mutual piano teacher Esther Bodin-Karpe and her husband Sven Karpe. Since then we have barely met but passed by each other for about 30 years, so it was very nice to have the chance to reconnect, even if for a very brief moment. I forgot to ask Martin if he remembers that we were a group that got lost on a walk in Kall up on the mountain, I’ll take the opportunity to ask next time!
The first half of the program consisted of Ligeti’s etude Arc-en-ciel (Rainbow), Ravel’s Oiseaux tristes from Miroirs, Messiaen’s Petites esquisses d’oiseaux and Le Loriot from Catalog d’oiseaux as well as Liszt’s Au bord d’une source and Orage from Années de Pélerinage , Première année: Suisse.
After a break, the jubilee Rachmaninov was celebrated with Etude-tableaux op. 33 no. 6 and Op. 39 no. 2, Lilac’s Op. 21 no. 5, Schubert’s Wohin? From Die Schöne Müllerin in transcription by Rachmaninov, and finally Oriental sketch and Sonata no. 2 version Horowitz, also the last two by Rachmaninov.
Martin really played incredibly well, something that both my students and the entire audience clearly agreed with. It was very interesting to hear him on the MOMDU concert instrument which did very well in the Messiaen but perhaps did not quite live up to the big Rachmaninov Sonata. In addition to top-notch playing, we were also treated to presentations throughout the program, that further explained and reinforced Martin’s thought and ideas throughout the program. It had been a long time since I heard a pianist recite poetry with passion and in several different languages, this really added an extra dimension to the audience’s artistic experience.
A very big thank you to Martin for the guest performance in Västerås and we are planning that you will come back to the Castle of Västerås very soon!
Söndag 15 oktober 2023
Vår plats på jorden med Martin Sturfält
I torsdags bjöds det på pianoafton i Rikssalen, Västerås slott, av Västmanlandsmusiken och Västerås Kammarmusikförening. På pianopallen satt ingen mindre än Martin Sturfält, en av Sveriges riktigt fina pianosolister, och det i ett mycket spännande program med titeln Vår plats på jorden. Martin och jag träffades för 31 år sedan(!) då jag var ackompanjatör på en kurs för unga violinister i Kall i Jämtland, kursen var arrangerad av vår gemensamma pianolärare Esther Bodin-Karpe och hennes man Sven Karpe. Sedan dess har vi knappt träffats utan gått förbi varandra i ca 30 år, så det var väldigt roligt att få chans att återknyta kontakten även om det blev väldigt kort. Jag glömde fråga Martin om han minns att vi var en grupp som gick vilse i Kall uppe på fjället, jag får passa på att fråga nästa gång!
Programmets första halva bestod av Ligetis etyd Arc-en-ciel (Regnbåge), Ravels Oiseaux tristes ur Miroirs, Messiaens Petites esquisses d’oiseaux och Le Loriot ur Catalogue d’oiseaux samt Liszts Au bord d’une source och Orage ur Années de Pélerinage, Première année: Suisse.
Efter paus firades jubilaren Rachmaninov med Etude-tableaux op. 33 nr. 6 och op. 39 nr. 2, Lilacs op. 21 nr. 5, Schuberts Wohin? Ur Die Schöne Müllerin i transkription av Rachmaninov, och till sist Orientalisk skiss och Sonat nr. 2 version Horowitz, även de två sistnämnda av Rachmaninov.
Martin spelade verkligen otroligt bra, något som både mina studenter och hela publiken tydligt höll med om. Det var mycket intressant att höra honom på MOMDUs konsertinstrument som gjorde sig väldigt bra i Messiaen men kanske inte riktigt höll för den stora andra sonaten. Förutom förstklassigt spel fick vi också muntliga presentationer genom hela programmet som ytterligare förklarade och stärkte Martins tanke och röda tråd med hela programmet. Det var länge sedan jag hörde en pianist med passion recitera så poesi och dessutom på flera olika språk, något som gav en extra dimension till den konstnärliga upplevelsen.
Ett mycket stort tack till Martin för gästspelet i Västerås och vi tänker att du kommer tillbaka för ett besök mycket snart.