Staffan Sandström, Pianist

Mozart, Wikmansson, Agrell with Octavian Leyva Dragomir

Friday 31 March 2023

This semester we have a new student amongst the pianists at the Academy of Music and Opera, Mälardalen University.

Octavian Leyva Dragomir is a student in the course Main instrument, a continuation course aimed at musicians who have already started their higher education, or even finished it and are working professionally. He has previously studied at the Royal Academy of Music in Stockholm, but also in Barcelona at the Escola Superior de Música de Catalunya and at the Academy of Music at Örebro University. He has lately won many prizes, for example, thanks to his great interest in Lieder, he was 2022 together with Anna Baek Christensen honored as a Dorothy Irving scholarship holder.

In our work together we were right from the start focused on preparing a themed 18th century program for a not quite ordinary concert in an ordinary concert hall, but for a performance in a period house in front of a society specialized in the era, on a Square piano (Taffel in Swedish) and also in period clothes!

Three questions to Octavian after the concert:

It’s not every day you play a whole program with repertoire only from the 18th century, what are your own reflections?

It’s so nice that the society Gustaf III has me engaged as a kind of house pianist. This is my third concert for them and it’s always exciting. The music of the 18th century and the Gustavian era is often labeled as less interesting music, but for me it is a fantastic era. By focusing on it completely and giving it great importance in these concerts, you really dive into the tonal language. I think to get close to this era and especially Mozart, it is useful to play a complete program. And with that you get a feeling for that time, which is incredibly fascinating. That music was based on completely different traditions.

What was it like to play the show on the Taffel?

Playing the music on Taffel is very rewarding. Much of the music seems to fall into place with the taffel, especially the dance movements and the Swedish repertoire. Which was most of the program! In the hall, the sound from the instrument generally sounds quite weak. You have to quickly get used to not having the grand sound of the grand piano. But because the sound is also very clear, in the low register clearer than the grand piano, the music comes out just as clearly. But the drama becomes more muted.

The audience you played for I assume has special knowledge of that particular time period; did you get any feedback about your musical choices and your interpretation?

They thought it was fantastic to have such a varied and dramatic program, with both simpler dances and then larger Mozart works. Kristinehov’s Malmgård offered me dance lessons to learn how to dance a minuet with the idea of even more understand early music. Very funny! Apart from that, there was no piano player in the room so mostly I got a positive response to my playing :).

Good job Octavian and there will surely be more 18th century music to come!

Dorothy Irving’s Lieder scholarship

The Gustaf III Society

Fredag 31 mars 2023

Mozart, Wikmansson och Agrell med Octavian Leyva Dragomir

Nu till vårterminen har vi en ny student i pianoklassen vid Musik- och operahögskolan, Mälardalens universitet.

Octavian Leyva Dragomir studerar på kursen Huvudinstrument, fortsättningskurs som är riktad till musiker som redan påbörjat sin högre utbildning eller avslutat den och är yrkesverksamma. Octavian har tidigare studerat vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, i Barcelona vid Escola Superior de Música de Catalunya och på Musikhögskolan vid Örebro Universitet. Han har vunnit flera utmärkelser de senaste åren, till exempel har hans stora intresse för romanskonserten lett till att han tillsammans med Anna Baek Christensen 2022 blev utsedd till Dorothy Irving-stipendiat.

Roligt att vi redan från början kunde arbeta på att förbereda ett tematiskt 1700-talsprogram för en inte helt vanlig konsert i en konsertsal, utan i en kulturmiljö inför ett sällskap riktat till epoken, på ett instrument från tiden och dessutom i tidstypiska kläder

Det är ju inte varje dag man spelar ett helt program med repertoar bara från 1700-talet, egna reflektioner utifrån det?

Det är så roligt att Gustaf III sällskap har mig lite som deras huspianist. Detta är min tredje konsert för dem och det är alltid lika spännande. 1700-talets och den gustavianska erans musik får ofta stämpeln som mindre intressant musik, för mig är det dock en fantastisk era. Genom att fokusera på den helt och ge den stor betydelse i dessa konserter så dyker man verkligen in i tonspråket. Tror för att komma denna eran nära och speciellt Mozart är det nyttigt att spela ett helt program. Och med det får man en känsla för den tiden, vilket är otroligt fascinerande. Man baserade musiken på helt andra traditioner. 

Hur var det att spela programmet på taffel?

Att spela musiken på taffel är mycket givande. Mycket av musiken tycks falla på plats med taffeln, speciellt danssatserna och den svenska repertoaren. Alltså det mesta av programmet! I salen allmänt klingar ljudet från instrumentet ganska svagt. Man måste snabbt avvänja sig från flygelns stora ljud. Men eftersom ljudet också är mycket klart, i det låga registret klarare än flygeln, så kommer musiken ut lika tydligt. Men dramatiken blir mer dämpad.

Publiken du spelade för antar jag har specialkunskaper om just den tidsperioden, fick du några återkopplingar utifrån det om ditt musikval/din interpretation?

De tyckte att det var fantastiskt med ett så varierat och dramatiskt program, med både enklare danser och sen större Mozartverk. Kristinehovs Malmgård erbjöd mig danslektioner för att lära mig dansa menuett med tanken att spela ännu bättre tidig musik. Mycket roligt! Bortsett från det var det ingen klaverspelare i rummet så jag fick främst positiv respons på mitt spel:). 

Bra jobbat Octavian och det får bli mer 1700-talsmusik framöver!

Dorothy Irving’s Lieder scholarship

The Gustaf III Society

 

Om Staffan Sandström

Om Musik- och Operahögskolan vid Mälardalens universitet

Please follow and like us:
Pin Share
Facebook
Instagram